Rondvaart op De Laak
Via ovf-vathorst@outlook.com kunt u zich aanmelden voor een leuke rondvaart mét gids van circa een uur in één van de sloepen van Sloepverhuur Vathorst op De Laak. De boten vertrekken op zaterdag 8 juni en zondag 9 juni a.s. om 10.30 uur,
Adres voor navigatie: Terschellingkade 22, parkeerterrein bij de Kruispunt Kerk. Het opstappunt is aan de andere kant van de gracht op 2 minuten lopen. Station Vathorst ligt op 4 minuten lopen.
De kosten bedragen € 5,00 per persoon. Voor kinderen geldt een gereduceerd tarief van € 2,00.
DE DRIE BOTEN VOOR ZATERDAG 8 JUNI ZIJN INMIDDELS GEHEEL VOLGEBOEKT, MAAR VANWEGE HET GROTE SUCCES ZAL ER OOK GEVAREN WORDEN OP ZONDAG 9 JUNI.
Voor deze tweede vaartocht op het riviertje De Laak in Vathorst, zondag 9 juni (kosten € 5,00 per persoon), zijn nog zes plaatsen beschikbaar. De afvaart is om 10.30 uur. Opgeven kan via ovf-vathorst@outlook.com. Hier geldt uiteraard “vol = vol”, maar nu óók “wie het eerst komt, het eerst maalt”.
Ledenstand
Per 1 juni heeft de OVF 650 leden.
OM DE OUDE UTRECHTSE PRENTEN WERD GEVOCHTEN, BIJ WIJZE VAN SPREKEN
(bron: AD/Amersfoortse Courant)
In het Bartholomeus Gasthuis in Utrecht zijn 11 mei jl. Utrechtse stadsgezichten en provinciekaarten geveild. Met succes, zegt Gerard Raven, conservator van Museum Flehite in Amersfoort en veilingmeester ad interim. “Om de prenten werd gevochten.”
Het zit kort gezegd zo: de Oudheidkundige Vereniging Flehite kreeg in 1921 uit een nalatenschap een berg prenten en kaarten. Die van Eemland bleven, de rest verhuisde in bruikleen naar het Utrechts Archief. Daar gingen de dubbele deels naar de streekarchieven, wat overbleef waren Utrechtse stadsprenten en provinciekaarten.
“Die kun je dan ergens in een kelder leggen, of juist onder de mensen brengen”, aldus veilingmeester Gerard Raven. “Wij hebben voor dat laatste gekozen. De veiling was een groot succes. Mensen hadden er plezier in en om sommige prenten werd bij wijze van spreken gevochten. Ik heb genoten van de interesse en het enthousiasme.”
De veiling heeft € 14.454 opgebracht. Alleen leden van de historische vereniging Oud Utrecht en van de OVF konden meebieden, zo’n achthonderd stukken gingen onder de hamer.
Opmerkelijk was volgens hem dat opeens leden van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) naar voren traden. “Ze hebben een eigen museum, ondergebracht in het Universiteitsmuseum, en vonden dit een buitenkansje. Zulke mooie prenten hadden ze nog niet. Zoals het hoort als musea onderling zaken doen, hebben we ze honderd kavels tegen inzetprijs gegeven. Voor beide partijen een gunstige deal, want normaal wordt 40 procent van de kavels niet verkocht. Overigens komen de overblijvers mogelijk tijdens een tweede ronde nog aan bod.”
Topstuk was kavel nummer 18 getiteld Trajectum. Een plattegrond met de wapens van de heerlijkheid en de stad Utrecht. Een gekleurde kopergravure uit Braun en Hogenberg, 1572-1584., ging weg voor € 800 (inzetprijs was € 250).
Voor de opbrengst heeft het museum al een bestemming, zegt Raven. ”We hebben een schilderij van de 17de eeuwse Amersfoortse kunstenaar Matthias Withoos aangekocht. We kwamen geld tekort en daarom deden we het samen met het Westfries Museum. Het ene jaar hangt het schilderij bij ons, het jaar erop is het in Hoorn.”
TENTOONSTELLING MAX KEURIS, MEESTERVERTELLER IN MUSEUM FLEHITE
(22 juni t/m 13 oktober)
Museum Flehite organiseert de tentoonstelling Max Keuris Meesterverteller. De expositie toont de veelzijdigheid van de Amersfoortse kunstenaar Keuris. Hij was niet alleen tekenaar en schilder, maar ontwierp ook boekomslagen en maakte reclamefilms.
Max Keuris (1923-1979) had alles in huis om het ver te schoppen als schilder. Met op het Vlaamse expressionisme geënte voorstellingen toonde hij al op jonge leeftijd zijn kunnen. Maar de Amersfoorter, met onder anderen Toon Tieland en Johan Traarbach oprichter van de naoorlogse kunstenaarsvereniging De Ploegh, was ook een eigenzinnig mens, die weinig van anderen aannam en zijn talent versnipperde. Hij ontwierp platenhoezen, boekomslagen en later ook uithangborden voor de horeca. Dit broodwerk was voor hem, vader van vier kinderen, pure noodzaak. Een belangrijk deel van zijn beroepsleven bracht Keuris door in de reclamewereld – overigens niet zonder succes. De animatiefilms die hij in de jaren ‘60 regisseerde voor de studio van Joop Geesink zijn fantasievol en geestig.
Max Keuris Meesterverteller toont alle facetten van zijn kunstenaarschap. Op het schilderen stortte Keuris zich pas volledig nadat hij op straat kwam te staan na een faillissement. Net als in zijn andere creatieve uitingen, toont hij zich in de olieverven een volbloed verhalenverteller. Een aantal daarvan is qua thematiek en kleurgebruik schatplichtig aan het magisch realisme van Carel Willink. Hij liet zich ook inspireren door het surrealisme van Salvador Dalí en de droombeelden van Marc Chagall. Door een onstuimige levensstijl, leidend tot zijn vroegtijdige dood, blijft de vraag in welke richting Keuris zich verder zou hebben ontwikkeld onbeantwoord.
Friso Keuris
Veertig jaar na de dood van Max Keuris heeft zoon Friso (1963) een serie foto’s gemaakt van voorwerpen die herinneren aan zijn vader. Een speelgoedeend, een altfluit, een tekenveer en een whiskyglas; portretfotograaf Friso Keuris neemt deze voorwerpen een voor een onder de loep. Bij schemerig daglicht maakte hij negen ‘stillevens’, die op groot formaat in het museum worden getoond. “Veel is weggegooid, omdat op dat moment de waarde ervan niet werd ingezien”, aldus de fotograaf. “Maar na jaren kun je aan de ogenschijnlijk onbenullige voorwerpen die wél bewaard zijn gebleven, waarde hechten, behoefte krijgen ze nader te bekijken. De herinnering terughalen. De voorwerpen horen bij waar men vandaan komt.”
Publicatie
Bij de expositie verschijnt de biografie Max Keuris Meesterverteller (Stichting Regionaal Spitwerk), geschreven door Wichard Maassen, journalist en gastcurator van de tentoonstelling. De publicatie (€ 19,50) is o.a. verkrijgbaar bij de Museumshop van Museum Flehite.
MUSEUM FLEHITE TOONT COLLECTIE VOZYAKOV – OUDE MEESTERS
(22 juni t/m 13 oktober 2019)
In relatie tot het themajaar ‘Rembrandt en de Gouden Eeuw’ in 2019, presenteert Museum Flehite de fascinerende verzameling oude meesters uit de indrukwekkende kunstcollectie van Igor Vozyakov. De tentoonstelling Collectie Vozyakov – Oude meesters geeft een goed beeld van de invloed van de Italiaanse en Duitse meesters op de Nederlandse en Vlaamse kunst. Naast het werk van Italiaanse meesters zoals een portret van Pompeo Batoni (Rome), en aan Sebastiano del Piombo (Venetië) en Santi di Tito (Florence) toegeschreven werken, is ook het werk van Pieter Wouwerman, Christiaen van Couwenbergh (een Caravaggist uit Delft), Marcellus Coffermans en Gaspar Peeter Verbruggen tentoongesteld.
Een verrassende en veelzijdige tentoonstelling
De veelzijdige tentoonstelling in Museum Flehite toont circa 40 kunstwerken uit de periode tussen 1550 en 1800 uit de kunstcollectie van Vozyakov. De bezoekers krijgen de gelegenheid om de kunstwerken van Hendrick van Balen, Abraham De Lust, Daniël Seghers, Jan van Kessel de Jonge en vele anderen zelf te ervaren. Stukken uit de eigen collectie van Museum Flehite, zoals een meervoudig stilleven van Balthasar van der Ast (ca 1640) en het kunstwerk ‘Hoenderhof’ toegeschreven aan Adriaan Coorte (ca 1675-1700) vullen de tentoonstelling aan.
Symbolen
De oude meesters maakten uitgebreid gebruik van symboliek in hun schilderijen. Een druiventros in de hand van een mollige cherubijn, de sleutel in de oude hand van Petrus of een blozende Maria bladerend in een boek. Deze symbolen vertellen een verhaal achter de afbeelding. Als een rode draad door de tentoonstelling worden deze achterliggende verhalen voor de bezoeker ontrafeld.
Vozyakov
Igor Vozyakov (1967) is een particuliere verzamelaar en oprichter van de stichting “Museum House of Icons”. Vozyakov is geboren in Rusland, maar heeft het grootste deel van zijn leven in Groot-Brittannië gewoond. De omvangrijke collectie van Vozyakov varieert van fajoemportretten (2de eeuw) tot iconen uit de 7de tot de 20ste eeuw, uit Byzantijnse en Post-Byzantijnse centra voor iconografie in de Balkan, Griekenland, Italië, Spanje, Vlaanderen en Rusland. De meesterwerken uit zijn collectie zijn in musea over de hele wereld geëxposeerd, van Sri Lanka tot het Witte Paleis in Servië. De eerste tentoonstelling in Nederland uit zijn collectie (‘Russische Iconen – Collectie Vozyakov’, Museum Flehite, 2007) was een groot succes en legde de basis voor het partnerschap met Museum Flehite.
OPEN MONUMENTENDAG ZOEKT VRIJWILLIGERS
Op zaterdag 14 en zondag 15 september 2019 vinden de Open Monumentendagen in Amersfoort plaats. Een prachtige gelegenheid om eens achter de deuren te kijken van de vele monumenten die Amersfoort rijk is. Elk jaar maken zo’n 15.000 bezoekers gebruik van deze unieke kans.
Thema
Het landelijke thema van de Open Monumentendagen dit jaar is ‘Plekken van plezier’. Hierbij kunt u denken aan allerlei plaatsen waar mensen vroeger naar toe gingen voor hun ontspanning en vermaak, zoals een café, het theater, een sportvereniging, een mooi park of het museum. Het programmaboekje van Open Monumentendagen besteedt extra aandacht aan dit thema en verschijnt eind augustus. Het is dan gratis te verkrijgen bij bibliotheken, VVV en diverse boekhandels.
Meedoen met de Open Monumentendagen als gastheer/vrouw of rondleider?
De Open Monumentendagen worden volledig georganiseerd door vrijwilligers. Wij zijn nog op zoek naar vrijwilligers die als gastheer/vrouw of rondleider willen helpen bij diverse opengestelde monumenten. Bijvoorbeeld de Elleboogkerk, hotel De Tabaksplant, het Huis met de Paarse Ruitjes en de Observant. Vindt u het leuk om een dagdeel te helpen? Geef u dan op via info@omdamersfoort.nl .
Samen met de eigenaar zullen we de vrijwilligers uitleggen wat hun rol die dag is. En als de vrijwilliger graag inhoudelijke informatie wil over het monument om wat te kunnen vertellen, dan zorgen wij (of de eigenaar) daarvoor.
We stellen geen eisen aan de kennis van de vrijwilliger, iedere hulp is welkom!
Meer informatie
Voor alle informatie over de Open Monumentendagen Amersfoort kunt u kijken op de website www.omdamersfoort.nl of op de Facebookpagina: omdamersfoort.
WIE WEET?
Op 19 april 1945 is het Polizeiliches Durchgangslager Amersfoort, het beruchte Kamp Amersfoort, door de geallieerden bevrijd. In het kamp hebben gedurende de oorlog ongeveer 35.000 gevangenen korte of lange tijd verbleven.
De gedenkplaats van Kamp Amersfoort wordt grondig verbouwd. In het nieuwe museum is ruimte voor een Fotomonument. Het plan is om door middel van deze fotowand de gevangenen zichtbaar te maken, hen letterlijk en figuurlijk een gezicht te geven door van hun een afbeelding op te nemen. Waarschijnlijk is niet van iedere gevangene een foto beschikbaar maar we willen alles opnemen wat er aan foto’s of tekeningen nog vindbaar is.
We willen u vragen of u in het bezit bent van afbeeldingen van gevangenen van Kamp Amersfoort, of u ons wilt helpen om foto’s van gevangenen uit uw gemeente te verzamelen, en of dat u ons in contact kunt brengen met personen die mogelijk een foto bezitten. We denken hierbij aan nabestaanden of familieleden.
We willen graag een naamsvermelding, geboortedatum en eventueel de tijd van het verblijf in Kamp Amersfoort erbij ontvangen.
U kunt rekenen op onze eeuwige dankbaarheid als u ons kunt helpen zoveel mogelijk gevangenen aan de vergetelheid te onttrekken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ondergetekende (Leen Bogers, leen@kampamersfoort.nl) of met ons fototeam (foto@kampamersfoort.nl). Neemt u ook eens een kijkje op de projectwebsite www.geefgevangeneneengezicht.nl.
Bij voorbaat dank voor de moeite die u doet!
Willemien Meershoek, directeur, Remco Reiding, projectleider, Leen Bogers, onderzoeker fotoproject
BUITENSPEL “JOHAN VAN OLDENBARNEVELT”
Vroolijke vertelling van soms droeve Vaderlandsche geschiedenis
De beeldende en muzikale theatervoorstelling ‘Johan van Oldenbarnevelt’ van Theatergroep Maarssen ’32 neemt u mee in de geschiedenis van Nederland en het leven van één van onze machtigste politici ooit. Een eigentijdse, toegankelijke vertelling over slimmigheid en gekonkel, met verrassend veel parallellen naar het politieke landschap van het hier en nu.
Als je voor een dubbeltje geboren bent, dan word je nooit een kwartje. Maar Johan wel. En op het eind wordt hij zelfs als een heer van stand onthoofd. Johan? Ja, Johan van Oldenbarnevelt. Een groot staatsman. Eén van de grondleggers van wat we nu Nederland noemen. We hebben het dan over de 80-jarige oorlog, Willem van Oranje en de Gouden Eeuw. Meer dan 400 jaar geleden is het idee van een verenigde staat van lage landen iets totaal nieuws. Iets radicaals. Maar Johan weet de zaken goed te regelen, in binnen- en buitenland. En zo krijgt hij flink wat voor elkaar. Samen met Maurits van Oranje. De strateeg. De Stadhouder. De twee vormen een dream team, dat de Spanjaarden steeds verder weet terug te dringen. Helaas houdt de vriendschap geen stand. Als vermeend landverrader eindigt Johan op het Haagse Binnenhof…
Het is 400 jaar geleden dat Johan van Oldenbarnevelt daar stierf. Hij komt tot leven in dit informatieve buitenspel, met humor en muziek. Op 16 juni in Amersfoort, zijn geboortestad. Op 22 september op landgoed Gunterstein in Breukelen, waarvan Johan van 1611 tot zijn dood in 1619 de kasteelheer was.
De voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 8 jaar.
Praktische informatie voorstelling
Data en locaties:
Zondag 16 juni: Landgoed Randenbroek, Heiligenbergerweg 117, 3816 AJ Amersfoort
Zondag 22 september: Ridderhofstad Gunterstein, Zandpad 48, 3621 NE Breukelen
Tijden:
van 13:30 tot ca 14.45 uur
van 16:00 tot ca 17.15 uur
Prijzen:
Voorstelling: € 12,50 / € 10,00 (kinderen tot 12 jaar, U-pas en groepen vanaf 15 personen)
Meer informatie en reserveren: www.maarssen32.nl.
ZOEKPLAATJE (10)
Ons volgende zoekplaatje is een schilderij van Willem Noordijk (1887-1970), dat bij één van onze leden aan de muur hangt. Dit zal de Breestraat wel zijn, maar kan iemand ons vertellen welk nummer precies? (Oh, wat verlang ik naar die landelijkheid.)
Reacties naar witteagnes@gmail.com.
AGENDA
Donderdag 28 november 2019; Uitreiking Jaarboek, Joriskerk, 17.00 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Kunsthal KAdE
(25 mei t/m 1 september): Videoland. Tentoonstelling ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van KAdE.
Museum Flehite
(22 juni t/m 13 oktober): Collectie Vozyakov – Oude meesters
(22 juni t/m 13 oktober): Max Keuris Meesterverteller.
Mondriaanhuis
(17 maart t/m 15 september): ‘Mon : fleur’ van Sally Pittman. In twee zalen van het museum reageert zij met acht textiele objecten en een korte film op de bloemen die Piet Mondriaan schilderde. Een aantal van deze bloemen is vanaf 17 maart ook te zien in het Amersfoortse museum.
Wijkmuseum Soesterkwartier
(1 juni t/m 28 september): Rariteitenkabinet
Archief Eemland
(t/m 15 november): Foto’s uit het oeuvre van de Amersfoortse fotografe Conny Meslier. Zij maakte fotoreportages van o.a. het Stationsgebied die verschenen in het boek Contouren & Contrasten – Amersfoorters in hun veranderende omgeving (1988). De toegang is gratis.
NGV WERKGROEP LEZINGEN EN ACTIVITEITEN
Belangstellenden hartelijk welkom. Aanmelden is niet nodig en de toegang is gratis.
Zie www.ngv.nl/wwwAFT/
Zaterdag 14 september 2019 bijeenkomst computergenealogie en genealogisch café in De Brug.
Zaterdag 14 september 2019 bijeenkomst PRO-GEN gebruikersgroep in Nijkerk.
Donderdag 17 oktober 2019 lezing van Henk Feikema: Rust genealogie op historisch drijfzand?
Maandag 11 november 2019 lezing.
Zaterdag 23 november 2019 Algemene Vergadering van de NGV in Driebergen.
Donderdag 12 december 2019 lezing.